kvalitetno vrijeme s djecom kroz razvojne igre: povratak u prirodu

Tijekom četverogodišnjeg roditeljskog iskustva i puno čitanja i istraživanja, shvatila sam, između ostaloga, da je za dječji razvoj strukturirana igra jednako važna kao i ona slobodna. I pritom ne mislim na onu igru u vrtiću ili s vršnjacima koja svakako ima veliku ulogu, već na onu koja se odvija s roditeljima. Djeci je vrlo važno ostvariti tu posebnu vezu s mamom i tatom koja se ostvaruje kroz igru. Ulažući vrijeme na taj način, doprinijet ćemo djetetovu kognitivnom, sociološkom i emocionalnom razvoju.

Intuitivno je roditeljima jasno da je igra i kvalitetno vrijeme koje će provesti s djetetom jako važno, međutim, čini mi se da se rijetko angažiraju u razvojnim igrama te odabiru neke lakše, neobavezne, kratkotrajne opcije. Sigurna sam da je u pitanju manjak vremena i lošija organizacija, ali postoje aktivnosti čija priprema traje do deset minuta i prilagodljive su za razna godišta. Biti s djetetom u prostoriji dok se ono samo igra ne znači provoditi kvalitetno vrijeme s njim. Naravno da dijete treba vrijeme za samostalnu, slobodnu igru, dapače, moramo mu i organizirati takvu ako ne uspijeva samo, ali potrebno je tijekom tjedna izdvojiti vrijeme za fokusiranu, „jedan na jedan“ igru s djetetom. Ne treba to biti svaki dan i ne mora nužno biti ovaj tip aktivnosti o kojemu ću pisati; svaka obitelj ima svoj način, ovo je prijedlog i samo jedan vid igre kojega mi prakticiramo svakodnevno kao dio „unschoolinga“. Bitno je da je vrijeme posvećeno djetetu i konkretno.

Kada vas dijete pozove na igru ili kada planirano organizirate vaše zajedničko vrijeme, vani ili u kući, budite im spremni pružiti zabavu kroz koju će razvijati svoja iskustva, motoriku, senzoriku, razne sposobnosti koje samo uz vašu pomoć mogu napredovati. U moru tehnologije koja je naša i njihova stvarnost, treba pronaći način kako ustrajati u kvaliteti igre. S mlađom djecom će trebati aktivno sudjelovati, dok će starija djeca nakon prvotnog uvoda moći nastaviti i sama. To ne znači da ćemo mi otići na kavu, već ćemo pustiti da dijete započne samostalno, pokuša riješiti i slijediti upute dok im iznova ne zatreba naša pomoć.

Otkad na Instagramu dijelim aktivnosti koje svaki dan radim sa svojim djetetom javilo mi se puno zainteresiranih, ali i zabrinutih roditelja koji smatraju da njihova djeca nemaju tu sposobnost fokusirane igre, ulaganja vremena u konkretnu aktivnost, sjedenje u miru. Kao i sve što dijete treba naučiti, tako je i s ovime i to je možda jedna od najvažnijih sposobnosti koje ćete im na ovaj način prenijeti. Strpljenje. Fokus. Ustrajnost. Upornost. Ništa se ne događa preko noći i ni jedno mlađe dijete ne sjedi u miru više od deset minuta. Vi ste njihovi „suigrači voditelji“, pustite ih da prošetaju ako je aktivnost za stolom, pozovite ih na povratak, zaigrajte se zajedno, pohvalite ih kada naprave nešto kreativno te tako pozitivno potkrijepite njihovo ostajanje u aktivnosti; ne koristite „ne“, „nemoj“, „joj ne tako, treba ovako“ jer nema pogrešnoga odgovora, samo boljeg načina na koji ćete ukazati.

povratak u prirodu

Znate onu „ne postoji loše vrijeme, samo loša odjeća“? To je zaista tako (ako ne govorimo o ekstremima). Svaki dan, većinu našega jutra i dio popodneva provodimo na zraku, čak i ako to znači po kiši, po vjetru ili snijegu. Rađa se generacija ljudi koja većinu svoga vremena provodi u zatvorenome prostoru i to svakako treba mijenjati pa, kada vam vrijeme i bolesti dopuštaju, izaberite igru u šumi, na klupici, u vrtu, na pikniku, u parku; skupljajte materijal za aktivnost koju ćete provesti po dolasku kući ili sutradan.

S mlađom djecom i predškolcima možete skupiti razne biljčice, cvjetiće, travke, listiće, plodove i privezati ih konopom za grančice koje ste prikupili. Tako ćete napraviti prirodne kistove koji ostavljaju jedinstven trag. Djetetu ponudite paletu, boje i papir.

Prikupljene listove možete skalpelom odrezati točno na pola, pomiješati dijelove i dati djetetu da slaže kao prirodne puzle. Na ovaj će način naučiti mnogo i o simetriji u prirodi.

Velike listove možete bojiti voštanim bojama, vi obojite jednu stranu kao predložak, a dijete mora pratiti i završiti drugu stranu lista.

Ovisno o godišnjem dobu, od listova ili cvijeća možete izraditi vjenčić za vrata. Izrežite sredinu papirnatog tanjura za posluživanje i na kolut lijepite ono što ste u prirodi skupili.

Ako pripremite običnu bijelu majicu i boje za tkaninu, možete s djetetom izraditi predivnu uspomenu ili poklon. Grublju stranu lista obojite bojom za tkaninu, a dijete neka valjkom utisne list na majicu (u raznim bojama). Kada se majica osuši, može se prati na 30 stupnjeva. Nekoliko smo ih poklonili i svi su uvijek oduševljeni idejom.

Prikupljene listiće i grančice dijete može utisnuti u glinamol koji ste ranije oblikovali. Ostanu divni oblici i uspomena. Slamčicom napravite rupicu pri vrhu i ostavite sušiti cijeli dan na zraku. Uvedite vrpcu i imate savršen dar ili ukras.

Ukoliko krećete u šetnju šumom ili zelenom površinom, pripremite popis stvari koje pretpostavljate da će dijete moći naći tijekom šetnje. Pored svakoga pojma nacrtajte kvadratić unutar kojeg će dijete označiti kvačicom čim pronađe zadano. Bit će jako zainteresirano i zadovoljno dok označava još jednu pronađenu stvar. Kao nagradu za izvrsnog izviđača/izviđačicu može dobiti buketić kojega ćete ubrati ili krunu od biljčica koju ćete brzinski izraditi.

Imate li vrt ili park koji je blizu, omogućite djetetu igru u blatu. Obucite staru odjeću, uzmite od kuće zdjelice, žličice, poklopce, lopatice i organizirajte „blatnu kuhinju“. Neka dijete nabere listića, trave, češera, cvjetića i „kuha“. I ne brinite za blato. To je samo zemlja. Odjeću ćete oprati, a divne uspomene nikada.

Sara ima 32 godine i živi sa svojom obitelji u Rijeci. Mama je četverogodišnje djevojčice. Magistra hrvatskoga jezika i književnosti te filozofije koja sada ne radi u struci. Njezina djevojčica ne ide u vrtić te provode takozvani „unschooling„ unutar kojega sama osmišljava kurikulum i plan za svakodnevnu igru u prirodi (natureschool) i obrazovanje koje je vođeno djetetovim željama, interesima i sposobnostima. Manji dio njihovih aktivnosti (razvojnoga i kreativnoga tipa) dijeli s pratiteljima na svojem Instagram profilu i novootvorenom blogu (https://moonhome.blog/)

Voli pisati, čitati, putovati i biti povezana s prirodom. Hipersenzibilna s jedne strane, odlučna i stroga s druge. Ostavlja stvari za sutra. Ne voli kasniti. Obožava jesen i zimu. Jako su joj važna prava žena. Pogađa ju nepravda i nasilje, a veseli se malim stvarima poput probijanja sunca kroz krošnje stabala i prve jesenje kiše. Stvaralački je tip, pomalo sanjarski. Trenutno se, osim uobičajenih obaveza, bavi osmišljavanjem kreativnog, poslovnog projekta kojega planira realizirati u ovoj godini.

Više aktivnosti za djecu, učenje u prirodi i crtice iz života možete pronaći na njenom Instagram profilu: @saragoles