imunitet kod djece i 5 načina kako ga ojačati

imunitet kod djece
pexels.com

 

Imunitet kod djece i kako ga možemo očuvati i ojačati

što je imunitet?

Razumjeti imunitet nije teško. Imunitet je sam po sebi nešto što je važno i njemu je potrebno posvetiti pažnju. Imunološki sustav ili imunitet je niz organa koji štite organizam od napada mikroorganizama (virusa, bakterija, gljivica…) no ponekad i vlastitih izmijenjenih stanica. Imunitet se sastoji se od dva dijela: urođenog imunološkog sustava i stečenog imunološkog sustava. Ta dva dijela funkcioniraju zajedno kako bi zaštitila tijelo od bolesti iz okoliša, a sve zajedno u jednom složenom dinamičkom procesu.

urođeni vs. stečeni imunitet

Urođeni imunitet može se smatrati prvom linijom obrane. On se još naziva i nespecifičnim imunitetom, točnije to je prvi odgovor organizma na strane prijetnje. Protutijela koja se proizvode u našim stanicama (još se nazivaju i imunoglobulini ili antitijela) djeluju kao zaštita. Svako protutijelo visoko je specijalizirano za prepoznavanje samo jedne vrste stranih tvari. Čudnovat je to i prijekopotreban proces. U ovisnosti o našim antitijelima započinje proces borbe s prijetnjom koji ima dva moguća završetka: ometanje normalnog biološkog procesa i stvaranje bolesti ili blokiranje prijetnji, neutraliziranje njegovog napada i u konačnici uništavanje prijetnje = strane supstance.

Stečeni imunološki sustav se, kao što i sama riječ govori stječe. Bilo pasivno ili aktivno. To su primjerice antitijela koje beba dobije od majke ili antitijela koja ostaju u tijelu nakon što su se stvorila tijekom neke infekcije. On je pak odgovor na specifičan napad stranih prijetnji ili pak antitijela koja se umjetno unesu u tijelo (cijepljenje).

koliko nas imunitet štiti od bolesti?

Imunološki sustav je odličan sustav koji nas štiti. No je li on sam po sebi dovoljan da se ne razbolimo? Zapravo, ponekad se svi razbole no naš imunološki sustav pomaže nam u kojoj mjeri ćemo se razboljeti i hoćemo li ozdraviti brže ili pak sporije.

Preduvjet za biti zdrav kod djece je svakako pomoć imunološkom sustavu na način da djeca jedu nutritivno vrijedne obroke, vježbaju (kreću se u parku, na igralištu…) i dovoljno spavaju. Uz navedeno važna je i higijena ruku točnije redovito pranje ruku. Unos nutritivno bogate hrane jedan je od ključnih faktora koje možemo primijeniti kako bismo svojoj djeci pružili potrebnu pomoć u borbi protiv infekcija, a hrana možemo svrstati u pet važnih kategorija za jačanje imuniteta.

5 načina jačanja imuniteta kod djece

Omega-3

Omega-3 masne kiseline imaju brojne zdravstvene prednosti i jedna od najvažnijih je ta da povoljno utješe na razvoj mozga i živčanog sustava. Omega-3 masne kiseline nalaze se u većoj količini u masnoj ribi (losos, skuša, svježa tuna), zatim repičinom ulju (podnaša jako visoke temperature zadržavajući svoja svojstva i stoga je izuzetno kod pripremanja obroka), orasima, lanenim sjemenkama/ulju. Stoga se svakako preporuča unos omega-3 masnih kiselina minimalno 2 puta tjedno.

Obroci u u duginim bojama

Šareni jelovnik iziskuje malo više vremena no vaši mališani će biti oduševljeni ako ništa njegovim izgledom. Fitonutrijenti pomažu tijelu da stvori više bijelih krvnih stanica koje su odgovorne za borbu protiv infekcije. Stoga nastojte u dječji meni uključiti povrće i voće u svaki obrok tijekom dana (bilo uz obroke kao desert ili kao zaseban obrok). U svježem obliku, smrznutom, konzerviranom (u vlastitom soku) ili sušeno voće i povrće uvijek je odličan izbor.

Zdravi raspored spavanja

Vrijeme spavanja kod djece bolje je povećati nego smanjiti i to već svaka mama dobro zna jer smanjenje sati spavanja djecu čini razdražljivijom, ali i osjetljivijom na bolesti. Količina sna koja djeci treba ovisi o njihovoj dobi. Općenito pravilo je da novorođenčad treba 18 sati sna dnevno, djeca do tri godine trebaju 13 sati sna dnevno, a djeca od tri do dvanaest godina do 12 sati sna dnevno.

Dojenje

Ako gledamo na imunitet od samog rođenja onda je majčino mlijeko prvo i najbolje za zdravlje novorođenčeta pa i nadalje. Stoga ako možete dojiti svoju bebu to činite sve dok god ste vi i vaša beba sretni. Dojenje ponekad kod nekih mama zna biti teško i ne polazi im za rukom lako. Stoga je najbolji savjet da pokušate ustrajati što duže možete, ali imajte na umu da dojenje nije presudno da bi dijete bilo sretno i zdravo, a da ako to i ne uspijete koliko ste mislile da budete da je i to u redu. Jer čak i ako je uspijete dojiti i nekoliko dana ili pak tjedana vaša će beba dobiti bogati izvor koja se nalaze u majčinom mlijeku, a to će biti od velike važnosti za razvoj bebinog imunološkog sustava.

Cjelovita hrana svaki dan

Zdravo se hraniti i unositi super hranu u organizam znači zapravo jesti raznoliku cjelovitu hranu svaki dan. Cjelovita hrana znači bez prerađevina, hrana onakva kakva dolazi iz prirode (naravno da ćete sirovi komad meso skuhati ili ispeći). Svako voće i povrće ili žitarica nije bolje od drugog. Ono na što treba svakako paziti je da svojoj djeci, uz što širi spektar voća i povrća ponudite i cjelovite žitarice, meso, ribu, mahunarke. Uz cjelovitu hranu koja je bogata nutrijentima za jačanje imuniteta i često se naziva super hranom je i med.

 

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

 

Objavu dijeli Medo-flor (@medoflor)

Nastasja Chiara Petrić podijelila je s nama listu svojih omiljenih domaćih opg-ova i brendova – SUPERMAME

Mateja Fanuko
MATEJA Mama troje klinaca, poslovna žena i kreativka u duši koja svojim rukama stvara zapanjujuće makrame dekoracije za dom i potiče na kreativnost koja kaže hrani mozak i dušu. Marljiva kao pčelica ponekad dane ipak provodi i u piđami, puneći baterije i maštajući o kućici u šumi i životu u prirodi. Voli med i zdravu hranu, šetnje šumom s obitelji i imati velike količine makrame špage u rukama.