Diana Kobas Dešković, predsjednica je Instituta Zaposlena mama i kreatorica Mamforce Standarda, nastalog iz osobnog iskustva i kao odgovor na probleme s kojima se susreću ponajprije zaposlene majke i žene, a koji ujedno pomaže organizacijama da budu uspješnije. U Hrvatskoj je do sada sveukupno 50 organizacija postiglo MAMFORCE status, a o čemu se točno radi i kakve su rezultate postigli pročitajte u nastavku.
Diana, majka ste, poduzetnica i osnivačica Mamforce standarda. Možete li nam malo više napisati o svojoj karijeri i što Vas je dovelo do ovog mjesta gdje ste sada?
Moj radni vijek je započeo u korporaciji na poslovima istraživanja tržišta u Plivi u jednom vrlo dinamičnom periodu za razvoj kompanije. Imala sam prilike puno učiti, raditi na poslovima metodologije i istraživanja za koje me je studij psihologije dobro pripremio i putovati po zemljama Centralne i Istočne Europe s kojih sam trebala dobiti povratnu informaciju o navikama i preferencijama naših kupaca. Taj posao me doveo do drugog vrlo interesantnog posla product menadžmenta za Cedevitu za izvozna tržišta. I danas znam reći kako mi je upravo taj dio karijere kad sam imala priliku razvijati, promovirati i prodavati proizvod koji je izlazio iz naše tvornice možda i najinteresantniji dio karijere. Kasnije sam dobila priliku isto to raditi za kompaniju kao direktorica korporativnih komunikacija što je posao koji je prilično usmjerio moju daljnju karijeru. U toj fazi sam puno učila, a posebno sam ponosna na portal koji smo pokrenuli u to vrijeme – PLIVAzdravlje. Prije odlaska u poduzetništvo jedan kraći period sam upravljala marketingom proizvoda koji se prodaju bez recepta na području Jugoistočne Europe.
Odlučila sam otvoriti PR agenciju jer sam prepoznala na tržištu priliku koju sam u tom periodu dobro iskoristila, razvila sam tvrtku do srednje velike u toj industriji i kreirala odličan tim. Zaustavila nas je gospodarska kriza u kombinaciji s mojom trudnoćom zbog koje smo izgubili jednog značajnog i velikog klijenta, a uslijed krize se nisu otvarali drugi poslovi. Kombinacija krize, tržišta koje se kroz dvije – tri godine nije oporavljalo i moje osobne potrebe da balansiram poslovni i privatni život dovela je do onoga što se danas zove MAMFORCE.
Imala sam potrebu raditi nešto smisleno, bliže mojoj primarnoj struci, a ujedno iskoristiti znanja i alate koje sam stekla putem – istraživanje, analizu, komunikaciju, marketing, strategiju. Kako sam po prirodi kreator, logičan put je bio da iskreiram nešto novo.
Kao žena i majka jeste li se susretali s predrasudama i preprekama na radnom mjestu?
Kao i većina drugih mladih žena, u toj ranoj fazi sam imala osjećaj da smo svi jednaki. Kao mlada, ambiciozna žena relativno sam brzo napredovala i dobila dobre prilike. Čak i s prvim djetetom nisam imala osjećaj da se susrećem s preprekama iako ih je bilo. A moja druga trudnoća je nažalost pokazala pravo svjetlo predrasuda. Nisam toga bila svjesna u toj fazi, ali sam kasnije osvijestila kako sam sa svojim tada zaista sjajnim timom bila na nizu natječaja, uvijek smo završili u najužem izboru, ali na kraju nismo dobili posao. Moj današnji rad na temi položaja žena i time vezanih stereotipnih očekivanja mi je osvijestio da su s druge strane sjedili muškarci, ujedno i očevi čije žene nisu radile. Njima na podsvjesnom nivou nije bilo jasno kako trudna žena radi i kako će raditi nakon što rodi. Tu se radi o tzv. diskriminacije druge generacije, onoj suptilnoj, nevidljivoj koja se teško prepoznaje, a ima jednako loše posljedice kao i direktna diskriminacija.
Osnivačica ste Instituta za istraživanje i edukaciju Zaposlena mama. Kako se rodila ideja za pokretanjem Instituta i koji je njegov cilj?
Uzor su mi bile američke nevladine organizacije koje se aktivno bave pitanjem žena i majki na tržištu rada pa sam se na takav način odlučila baviti tom problematikom u Hrvatskoj. Civilno društvo je vrlo važan dionik svakog demokratskog društva pa tako i našega u kojem se tek učimo na koje načine utjecati na politike. Cilj našeg instituta je zalaganje za rodnu ravnopravnosti i položaj žena na tržištu rada i društvu, kao i smanjenje rodnih stereotipa kroz cijeli životni ciklus. Uspješno se bavimo provedbom EU sufinanciranih projekata i time pomažemo u promociji i razvoju europskih vrijednosti u Hrvatskoj te radimo na ostvarenju održivih ciljeva razvoja među kojima je rodna ravnopravnost vrlo važan cilj.
Što je MAMFORCE metoda i kako ona funkcionira?
MAMFORCE je poslovna certifikacija koja potvrđuje posvećenost organizacije kreiranju tzv. family & women friendly radnog okruženja. Ujedno služi i kao alat promjene organizacijske kulture pomažući kompanijama pri kreiranju podržavajuće i uključujuće radne klime bazirane na otvorenoj komunikaciji i povjerenju uz poštovanje različitosti. Time se stvaraju pretpostavke za punu ravnopravnost bez obzira na specifične potrebe u različitim fazama života.
U organizacijama mjerimo postojeće stanje politika i procedura, analiziramo zaposlene i skupljamo povratnu informaciju o iskustvu svakodnevnog rada. Dobiveni podaci nam daju jasan uvid što je potrebno promijeniti kako bi se kreiralo pravičnije i bolje mjesto za rad. Dajemo preporuke koje su osnova za izradu aktivnosti kojima se uvode promjene. Kako se veliki dio naše analize bazira na podacima lako nam je mjeriti promjene do kojih dolazi temeljem naših prijedloga. Organizacije prvo dobiju osnovni MAMFORCE standard, a nakon provedenih poboljšanja napredni u kategorijama CHANGE, GROW ili LEAD, ovisno o stupnju razvijenosti. U praksi to znači da većina organizacija može dobiti MAMFORCE status, ali da se međusobno razlikuju obzirom na razvijenost i prostor za daljnji razvoj. Time ih potičemo na daljnji razvoj i razvoj još boljih uvjeta rada jer većina ipak teži biti među najboljima.
Koje mjere promovira Mamforce standard?
Brojne su mjere koje prvo osvještavamo, a onda i promoviramo. Istaknula bih metriku koja ukazuje na postojanje razlika između muškaraca i žena, npr. ulaganje u edukaciju često pokazuje da muškarci idu na vrijednije edukacije što direktno utječe na daljnje mogućnosti napredovanja jer stječu relevantna znanja i ostvaruju ključne kontakte na stručnim konferencijama.
Analiziramo i razliku u plaćama te često nailazimo na razlike u godišnjim nagradama, bonusima u koristi muškaraca. Ukazujemo kompanijama na važnost praćenja takvih podataka koji ukazuju na subjektivnost kriterija. Kroz podatke ukazujemo i na važnost praćenja podataka o selekciji, zapošljavanju i napredovanju po spolu kako bi se sustav učinio objektivnim.
Nadalje, vrlo nam je važna promocija fleksibilnih radnih aranžmana koji imaju značajan pozitivan utjecaj na ravnotežu privatnog i poslovnog života te poštovanje različitosti.
Među konkretnim mjerama koje su uvele gotovo sve kompanije članice MAMFORCE zajednice su npr. slobodan dan za polazak prvašića u školu, fleksibilnost za privikavanje djece na vrtić, dan s mamom i tatom na poslu. Posebno nam je drago da sve više kompanija pokazuje razumijevanje za postepeni povratak s roditeljskog dopusta te da se aktivno potiču tate na roditeljski dopust. Time se organizacije pripremaju za primjenu nove Direktive o ravnoteži privatnog i poslovnog života na čijoj promociji radimo već drugu godinu kroz EU sufinancirani projekt „Re-kreiraj posao i život za žene i muškarce“.
Važno je istaknuti da radni uvjeti u kojima se razmišlja o privatnim potrebama zaposlenih te osigurava ravnoteža privatnog i poslovnog ne znači da se radi manje. Upravo suprotno, kompanije koje su uvele standard i koje kontinuirano rade na poboljšanjima načina i uvjeta rada bilježe poboljšanu angažiranost zaposlenih i povećanu produktivnost. Ujedno, zahvaljujući različitim pristupima raznolikih skupina zaposlenih tržištu nude bolje proizvode i usluge te donose promišljene, održive poslovne odluke.
Koliko tvrtka i organizacija u Hrvatskoj za sada koristi Mamforce metodu?
Hrvatskoj su trenutno 40 MAMFORCE certificiranih organizacija, a do sada je sveukupno 50 organizacija postiglo MAMFORCE status što ih čini odgovornim radnim mjestom s prijateljskim praksama za obitelji i žene za preko 40.000 zaposlenih.
Mislite li da žene mogu imati i majčinstvo i karijeru? Koji su po Vama najbitniji faktori da bi se to ostvarilo?
Apsolutno da, zato i radimo sve ove već deset godina, da podržimo što veći broj žena u svim životnim ulogama. U današnjim uvjetima poslovanja i općoj situaciji u svijetu, ženama je nužno osigurati podržavajuće radno okruženje s obzirom na majčinstvo i dodatne obiteljske obveze koje se kategoriziraju kao dodatni, neplaćeni posao.
“Poslodavci, odnosno posao, ima svoje zahtjeve, a obitelj svoje. Problem je što se žongliranje između različitih uloga često negativno odražava i na žensko zdravlje. Kako bi se taj problem riješio, potrebno je aktivnije uključenje muškaraca u brigu o djeci te radni uvjeti koji omogućuju fleksibilnost za oba roditelja.”
Svijest o važnosti aktivne uloge žene u ekonomskom i političkom odlučivanju je porasla, ali kako bi to bilo moguće potrebno je postojeći sistem prilagoditi i vrlo važnoj društvenoj ulozi žena kao majki.
Puno se priča o rodnoj ravnopravnosti na radnom mjestu, no nažalost, sudeći po iskustvima naših čitateljica, čini nam se da smo još daleko od toga. Po Vama, zašto je to tako?
Kompleksno je to pitanje i puno je utjecaja. Prva i najveća prepreka je kulturološka koja vodi do očekivanja od određene rodne uloge, kako ženske tako i muške. Većina poklekne očekivanjima i uđe u tradicionalno očekivanu ulogu čime se potvrđuje samoispunjavajuće proročanstvo. Zbog toga veliki broj žena unaprijed odustaje od nekih prilika samostalno, dok određeni broj žena niti ne dobije priliku iako bi htjele. Veliki je problem što se paralelno u životu događaju dvije važne uloge – majčinska i radna, a žene se znatno češće odlučuju na rodiljni i roditeljski dopust od svojih partnera. S time su vezani i izostanci zbog bolesti djece.
“Do pune ravnopravnosti vjerojatno nećemo doći sve dok muškarci ne preuzmu svoj dio obaveza oko djece, obitelji i kuće. Ali važno je reći da i žene same trebaju oko toga znati otpustiti, ne moramo uvijek sve znati same najbolje, možemo i partnerima dozvoliti da se brinu o djeci i kući na svoj, za naše pojmove nesavršen način.”
S druge strane, osim ravnopravnije podjele kod kuće, važno je da i poslodavci osvijeste kako su žene važan i nezamjenjiv talent, te da prilagode organizaciju posla mladim roditeljima. Time su svi na dobitku – djeca, zaposleni, obitelji, i poslodavci zbog posvećenosti koju dobiju na duge staze.
Istraživanja su pokazala kako je rodna ravnopravnost važna za ostvarivanje boljih poslovnih rezultata unutar jedne kompanije. Možete li navesti neki primjer iz Vaše prakse?
Puno je primjera. U jednoj kompaniji se uslijed uvođenja fleksibilnog načina rada smanjilo bolovanje za 11 %. Ako pretvorite taj postotak u vrijednosni dobitak kompanije na produktivnosti jasno je da je dobit direktna. A s tom malom intervencijom se ženama omogućuje da budu jednako prisutne u svoje dvije važne uloge – onoj radnoj i majčinskoj. I ne samo ženama.
Drugi primjer je raznolikost timova koja vodi do većeg stupnja inovativnosti. Jednoobrazni timovi, iste dobi i spola ne mogu prepoznati koje su potrebe njihovih potrošača drugog spola i drugih dobnih skupina. Time se gube tržišne prilike, a tako i dobit za kompanije.
Za kraj, što biste poručili ženama koje su doživjele diskriminaciju na radnom mjestu zbog same činjenice što su ostale trudne ili postale majke? Koliko je važno glasno progovarati o takvim stvarima?
Mi na sreću živimo u državi koja to važno pitanje ima i zakonski regulirano. Svakog poslodavca koji na takav način diskriminira žene treba ne samo prijaviti, nego staviti i na stup srama. Mislim da je ovo drugo važnije jer time djelujemo na stvarnu promjenu u društvu. Dok god se takav odnos prema trudnicama i majkama smatra prihvatljivim promjena se neće dogoditi. Jasnim i glasnim stavom i pokazivanjem prstom činimo promjenu jer ono što se nama dogodi danas može se sutra dogoditi nekome drugome. I inače nam nedostaje ženskih glasova oko važnih tema, a o ovoj temi neće nitko govoriti umjesto nas samih.
Intervju je originalno objavljen u Supermame Magazinu. Ako želiš dobivati svaki mjesec svoj besplatan primjer našeg Magazina u inbox prijavi se OVDJE.