kakva je budućnost manjih škola?

unsplash.com

Prije početka svake nove školske godine slušamo na vijestima kako su neke manje škole nažalost zatvorile svoja vrata i pitanje je hoće li se ikada ponovno otvoriti. Nažalost, svake godine rađa se manje djece, stoga je i manji broj učenika u školama. Svi znamo da se svake godine i veliki broj obitelji odluči preseliti i tražiti novi dom izvan lijepe naše. Sve to i još mnogo toga su razlozi zbog čega su manje škole posebno ranjive i zbog čega je njihova budućnost upitna.

Područne škole ili manje škole u nekim sredinama su središte tog mjesta, općine ili manjeg grada. Ako se jedna manja škola ugasi, kaže se da će se postupno ugasiti i život u toj sredini. Ne treba to tako i biti i želim navesti koje su prednosti manjih područnih škola, jer ih zasigurno ima.

Iako možda mnogi smatraju da je to nedostatak, smatram da je velika prednost manji broj učenika u razredu, iako su to najčešće kombinirani razredni odjeli s najčešće dva razreda (primjerice 1. i 4. razred). Manji broj učenika omogućuje veću posvećenost, povezanost, prilagodbu, zajedništvo, usklađenost itd. Omogućuje dodatni rad kada je to potrebno, omogućuje dodatno pojašnjenje kome je potrebno, omogućuje dodatna pitanja i odgovore. Iako je uvriježeno mišljenje kod nas da se učenici kasnije neće priviknuti na veće razrede ili veću sredinu kad krenu u više razrede, iskustvo je da se svi učenici vrlo brzo i dobro aklimatiziraju i snađu u novoj sredini. Svima je nova sredina nepoznanica, ali zato je potrebno s njima razgovarati i postepeno ih pripremiti na novo poglavlje u životu.

Manji broj učenika ne znači manje znanja, rada, truda, uspjeha, volje, zalaganja, ljubavi i sve što ide uz učiteljev posao. Svaki učitelj koji voli svoj posao dat će sve od sebe za svoje učenike, bez obzira ima li ih 5,10, 15 ili 23. Njima oni nisu broj, to su njihovi učenici s kojima tjedno provode više od 20 sati. To su učenici s kojima ujutro nakon prve jutarnje kave podijele svoje misli, i zajedno kreću u nove radne pobjede. To su učenici čijim se uspjesima, pobjedama ili novim vještinama vesele. Njihov osmijeh je dodatni motiv, poticaj i nagrada za sve što učitelji rade.

Svaka škola ima svoju priču, povijest, prošlost, sadašnjost i budućnost. Svaka škola je izvor osmijeha, veselja, učenja, pobjede i središte je samog mjesta. Svaka škola pa čak i ona najmanja i najudaljenija škola je škola koja ima svoju dušu. Male škole jesu osjetljiva tema i često znam čuti kako se ponekad predlaže kako je potrebno ukinuti manje škole jer su dodatni trošak, teret ili prepreka. Zašto? Čemu to?

Manje škole jesu i ostat će svijetlo na kraju tunela jednog manjeg mjesta, grada ili općine. Škola je potrebna njima i obrnuto. Mislim da bez manjih škola budućnost manjih mjesta neće biti dobra, odnosno zaista će se i ona ugasiti. Možda se nekome to čini nebitno, ali nekome je to više od radnog mjesta ili posla, to je njihov poziv, to je nešto s čime se ujutro budiš i ideš spavati.
SARA Mama dvojice dječaka. Živi u Istri (terra magica), na zapadnom dijelu polutoka. Nostalgična za svojim otokom Vrgadom, gdje je provela najdivnije ljetne praznike svake godine. Vječni pesimist, ali romantična u duši.