LANA HUDINA – autorica ilustracija koje uveseljavaju naše najmlađe

Pričale smo s Lanom, diplomiranom produkt dizajnericom iz Zagreba, koja se bavi ilustracijom i zadnjih osam godina ima svoj brend sa simpatičnim likovima u glavnoj ulozi. Za sebe kaže kako privatno vodi bitku sa crno – bijelim načinom razmišljanja, no vjerojatno i to daje notu ironije i sarkazma njezinim crtežima. Druga strana Laninih ilustracija je njezina sakrivena pozitiva i dijete koje se samo želi smijati. Nekada prevagne jedno, nekada drugo, a vješto oko će u večini slučajeva iščitati oboje iz svakog crteža.

Kako si započela sa Lanas Duckass? Nakon diplome sam se bavila produkt i grafičkim dizajnom te uređenjem interijera, a crtanje ilustracija mi je bio hobi. Nakon nekog vremena shvatila sam da je to ono čime se želim baviti ‘za stvarno’ pa sam tako zadnjih godinu i pol posvetila isključivo crtanju. Sve je nastalo kao rezultat rada iz ljubavi. Ilustracije su se nizale kao odgovor na svakodnevne situacije i iskustva te promatranje okoline. Naišle su na super reakcije i počele su stizati narudžbe.

Odakle inspiracija? Oduvijek sam htjela imati neki super odgovor na to pitanje, no istina je ono što i većina kreativaca kaže: iz svijeta oko mene.

Možeš li izdvojiti nešto u svome poslu što bi opisala kao najbolje? Sloboda. Iako je to dvosjekli mač, istina da je nekada dobro imati rokove i “morati” nešto. No rekla bih da je ta sloboda i u organizaciji vremena i u biranju načina na koji ću ispričati neku priču najbolja. Treba ju samo znati dobro iskoristiti, u izražavanju je objeručke prihvatiti, dok je u praktičnosti i organizaciji ipak malo zauzdati. Još radim na tome.

foto: Bogdan Kijanica

Znamo da si radila i ilustracije za par slikovnica za djecu, koliko je teško bilo pronaći inspiraciju, ili je bilo dovoljno samo pratiti tekst, koliko god ga malo ima obzirom da se radi o slikovnicama? Da, na taj dio 2016.e sam najponosnija. Bilo je teško djelomice iz razloga sto sam to radila prvi put u životu. Drugi razlog zašto je bilo teško je taj što stil crtanja nije baš sličan mojem uobičajenom stilu. Treći razlog je taj što je netko drugi, autorica teksta, smislio priču koju sam morala pratiti. No bez razmišljanja sam prihvatila izazov i željela napraviti najbolje što mogu. Izdavač je bio divan, bio je podrška i potpora u svakom koraku, davao mi je super savjete i smjernice, bez da je ograničavao moju slobodu i ideje. Ja sam pratila tekst i iako ga je malo, moja mašta odmah radi. Pročitam i vidim scenu, a kada krenem crtati vidim djelove kompozicije gdje još ima prostora za ubaciti nešto i tokom rada mi na pamet padaju nove ideje. Ne mogu reći da sam sjela i razradila plan, razmišljala danima i onda smislila cijelu scenu. Kod mene to tako ne ide. Primim olovku i krenem pa priča ode u nekom smjeru i gradim je po putu.

Imaš li omiljenu slikovnicu iz doba kada si i sama bila dijete? Imam jednu jako dragu no mislim da ona nije dobar primjer obzirom da je na norveškom (ni ne znam kako je to stiglo do mene?!) i uopće ne znam kako se zove niti što se u njoj točno događalo. Ali je velikog formata i sve je bilo puno nekih malih životinjica, ali situacije nisu bile realne obzirom da su male bube imale kafić, veš se sušio u dvorištu, cvijeće je proizvodilo kišu, mišići su imali krevete i ormare. Satima sam znala gledati tu slikovnicu i još mi i sada stoji negdje na polici. Iako su ove koje sam ilustrirala sasvim drugi stil, sigurno me i ova iz djetinjstva inspirirala. Naravno tu je i Ježeva kućica, a posebno sam voljela Barbapapa ako se toga itko sjeća.

Možemo li očekivati još slikovnica sa tvojim ilustracijama?  Pa iskreno, odmah nakon što sam nacrtala ove dvije slikovnice i još jedan roman za teenagere prošle godine, rekla sam – nikada više. Bilo mi je naporno, nisam znala hoću li to moći napraviti ili ne, kako će ispasti, kako će ljudi reagirati. Crtala sam doslovno danima od jutra do mraka.  A onda je došao trenutak kada sam primila slikovnice u ruke i to je bila stvarno ogromna sreća. Bila sam super zadovoljna kako izgledaju, u rukama su mi bile prave knjige koje su od početka do kraja krasile moje ilustracije. I mislim da mi je u tom trenutku bilo jasno da ću vjerojatno još koji puta to raditi. 

Više o Laninim ilustracijama i proizvodima na www.duckass.net